Det ble ingen Tour of Norway i år, men arrangørene har fylt tomrommet med noe stort: Norgesmesterskapet i landeveisykkel legges til Stavanger-regionen i slutten av juni. Det bekrefter Roy Hegreberg, sjef for Tour of Norway, i et intervju med JærRadioen.
– Det er jo det største løpet vi kan arrangere foruten Tour of Norway. Når vi ikke fikk det, og fikk den muligheten, så tok vi den med en gang, sier Hegreberg.
Mesterskapet løper fra 25. til 28. juni og er spredt over hele regionen. Tempoøvelsen starter fra Sola med målgang på toppen av Grisebakken, og arrangørene får bruke sykkelstamveien den dagen. Fredag er det gateritt i Sola sentrum, lørdag fellesstart for juniorklassene i Sandnes, og søndag avsluttes det hele med elitenes fellesstart – med start og mål på Grisebakken.
Det siste er historisk. Til tross for at Stavanger-regionen har arrangert Tour de Fjords og Tour of Norway i en årrekke, er dette første gang fellesstarten i et norsk sykkel-NM avvikles i Stavanger kommune.
Regionen stiller med solid lokalt materiale – Hegreberg trekker frem Susanne Andersen og Hitec Products-laget som lokalt forankrede navn på kvinnesiden, og peker på en bred talentmasse i juniorklassene.
Det vil spesielt bli kamp om både NM-trøyen og kongepokal i tempo. Hegreberg minner også om at Uno X i fjor hentet så mange UCI-poeng under NM at det ble avgjørende for lagets WorldTour-opprykk – et eksempel på at mesterskapet veier tungt sportslig sett.
– Alle har lyst til å bære den nasjonale mesterskapstrøyen, så det betyr mye, sier Hegreberg.
Før NM er det også klart for Nordsjørittet 13. juni, så sykkelsommeren i regionen starter tidlig.
Hegreberg sier arrangørene ønsker å skape Tour of Norway-stemning hele NM-helgen, og oppfordrer publikum til å møte opp langs løypene – særlig på søndagens elitefellesstart.













