Tommy Fredvang besøkte morgenshowet, aktuell med singelen «Hjertemedisin», som er en cover av en av favorittlåtene hans fra nittitallet. Originalen er skrevet og spilt inn av Tre små kinesere.
Ideen fikk han backstage på Rørvikdagene i Trøndelag, der han og Stavangerkameratene spilte på festival. Der møtte han tilfeldigvis Ulf fra Tre små kinesere. – Da tenkte jeg bare: nå er tiden inne, sier Fredvang.
Han kontaktet Ulf for å få klarsignal til å gjøre sin egen versjon. Teksten måtte justeres litt – fra trøndersk til stavangerdialekt – men Ulf ga tommel opp. – Han syntes det var kjempestas at jeg skulle børste støv av den, forteller Fredvang.
Produksjonsmessig har han skrudd opp tempoet fra originalen og gjort låten mer sommerlig. Samarbeidspartneren Espen var raskt med på ideen.
Singelen kommer midt i en travel periode. Fredvang er for tiden i pappaperm med barn nummer to, men har likevel rukket å fullføre et soloalbum som etter planen slippes i oktober – med ny turné i april neste år. Blant stedene han trekker frem for hjemme-publikummet er Blyge Harry, Kraftstasjonen på Jørpeland og Ogna Scene.
En annen spennende nyhet i det siste er at Fredvang også har tatt på seg rollen som frontfigur for Leif & kompisane – bandet som forvalter musikken til avdøde Stavanger-artist Leif Nilsen. Det skjedde etter en telefon fra Alexander Flotve, som også spiller i Fredvangs trio.
– Det å bli spurt om å få lov til å forvalte arven etter en av de største låtskriverne i Stavanger, er rart. Det tar jeg ikke lett på, sier Fredvang, som innrømmer at han forsøkte å trekke seg de første to ukene på grunn av kapasiteten.
Fire konserter på Blyge Harry ble raskt utsolgt, inkludert en ekstrakonsert som gikk på tre timer og en matinékonsert som heller ikke sto lenge. Leif Nilsens sønner Anders og Mathias var til stede på fredagskvelden. – Du merker kjærligheten i rommet, sier Fredvang.
Han utelukker ikke flere konserter med Leif og kompisene. – Det er en musikkarv som fortjener å leve. Vi dukker nok opp igjen, skal du se.













